Ψυχοπαιδαγωγικά

Μα ...με τα κουτιά θα κάνεις μαθηματικά;

"Μαθηματικά" με τα κουτιά
Share

Μα...με τα κουτιά θα κάνεις "μαθηματικά";

Αναστασία Μακράτζη

Φθινόπωρο 2013

Το τμήμα του ολοήμερου αποτελείται από πάρα πολλά παιδιά με πραγματικά μεγάλη διαφορετικότητα σε όλους του τομείς. Αρκετά παιδιά δεν μιλούν καθόλου ελληνικά. Ο προβληματισμός είναι φυσικά πολύ μεγάλος, ποιες δραστηριότητες μπορούν να ικανοποιήσουν τις ανάγκες όλων των παιδιών, να τα βοηθήσουν να ενσωματωθούν στην ομάδα, να επικοινωνήσουν αλλά και να μπορέσουν να εργαστούν και να αναπτύξουν το καθένα το δικό του μέγιστο δυναμικό.

Συνήθως οι λύσεις βρίσκονται σε αφθονία γύρω μας. Κουτιά παπουτσιών και μεγαλύτερες κούτες. 

Πώς χρησιμοποιήθηκαν;

1ο στάδιο

Ελεύθερο παιχνίδι στην αυλή

Στόχοι: Γνωριμία με το υλικό, δημιουργική απασχόληση.

Οι κούτες και τα κουτιά βγήκαν στην αυλή. Τα παιδιά άρχισαν να  παίζουν με αυτές. Όπως ήταν αναμενόμενο τα πρώτα τους παιχνίδια ήταν να μπουν μέσα στα μεγάλα κουτιά. Τα παιδιά αμέσως αντιλήφθηκαν ότι δεν μπορούν να χωρέσουν πολλά σε μια κούτα. Μετά από μια δύο συγκρούσεις και αφού είδαν ότι η κούτα μπορούσε να σπάσει βρήκαν τη λύση! Τα "έβγαζαν" και επέλεγαν ποια από αυτά θα μπαίνουν κάθε φορά μέσα στην κούτα, αφού αποφάσισαν ότι χωρούν δύο παιδιά κάθε φορά. Συμμετείχαν τα παιδιά που δεν μιλούσαν καθόλου ελληνικά και άλλα παιδιά τα οποία δυσκολεύνταν στις κοινωνικές σχέσεις.

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού: παρείχε το υλικό και ήταν παρατηρητής

Στόχοι που κατακτήθηκαν:

Γνωριμία με το υλικό - το χαρτόνι μπορεί να σχιστεί, κοινωνικοποίηση και αυτοοργάνωση της ομάδας, επιπλέον, κατακτήθηκε βιωματικά η έννοια του όγκου αλλά και εξασκήθηκαν στην αρίθμηση.

2ο στάδιο

Κατευθυνόμενη δραστηριότητα

Στόχοι: Εμπέδωση του μεγαλύτερου-μικρότερου σε όγκο, αρίθμηση

Είχαμε πραγματικά πολλά κουτιά  παπουτσιών τα οποία έπρεπε να βάλουμε στις μεγαλύτερες κούτες. Στην παρεούλα, ζητήθηκε από τα παιδιά να  βάλουν τα μικρά κουτιά στις μεγαλύτερες κούτες. Όταν τα παιδιά τα έβαλαν έκανα την ερώτηση ποια κούτα χώρεσε περισσότερα κουτιά. Τα περισσότερα έδειξαν τη μεγαλύτερη από αυτές. Τα ερώτησα: πώς το ξέρουμε αυτό και πώς μπορούμε να το δούμε; Κάποια επέμεναν απλά γιατί αυτή είναι μεγαλύτερη. Κάποιο από αυτά είπε να μετρήσουμε τα κουτιά που χώρεσε η κάθε κούτα. Τα βγάλαμε και τα μετρήσαμε. Η μεγαλύτερη κούτα χωρούσε περισσότερα κουτιά.

3ο στάδιο

Ελεύθερη δραστηριότητα στην αυλή

Υλικά: τα κουτιά και τα καπάκια από τα παπούτσια, κιμωλίες

Στόχοι: από τον όγκο στο σχήμα 

Πήραμε κιμωλίες και τα κουτιά και βγήκαμε στην αυλή για να ζωγραφίσουμε κάτω στο έδαφος! Τα παιδιά ενθουσιασμένα άρχισαν να κάνουν το περίγραμμα των κουτιών κάτω στο έδαφος. Φυσικά συμμετείχαν όλα τα παιδιά με απίστευτο ενθουσιασμό.

Η δραστηριότητα συνεχίστηκε μέσα στην τάξη αυθόρμητα στο χαρτί και με άλλα αντικείμενα και αναφερθήκαμε στις ονομασίες των σχημάτων. 

Η δραστηριότητα επαναλήφθηκε τις επόμενες ημέρες και με άλλα σχήματα από τις κούτες που κόψαμε και σε συνδυασμό με άλλες δραστηριότητες όπως την επαφή μας με τη θάλασσα του Ποσειδώνα και το σχήμα των πανιών.